Let’s dance the folfox

Geplaatst door Jos 22/12/2015

 

Maandagmiddag 21 december, een zonnige winterdag, iets voor Kerst met een ongelofelijke 12 graden. Ik hoor onze Berlingo op de oprit rijden en haast me naar de voordeur om te helpen met uitladen, tijdens het uitladen van de winkelwaren verteld Patricia me dat Seppe, onze veertien maanden oude kleinzoon in de kliniek is opgenomen vanwege een dubbele longontsteking, ‘hoe kant dat nu, zo plots ‘ vroeg ik aan Patricia. ‘Het blijkt een bacteriële infectie en waarschijnlijk opgelopen in de crèche’ zei ze me. Dat is slecht nieuws en zonde voor dat ventje. Vandaag mocht hij echter het hospitaal verlaten wat in ieder geval zeer goed nieuws was.

De ganse week heb ik me vrij intensief aan mijn website geweid en er me zelfs nog goed mee geamuseerd ook, zelfs zodanig goed dat ik de uitslag van mijn CT-torax en bloedonderzoek, welke we vandaag zouden vernemen een beetje aan mijn aandacht ontsnapte. Tot vandaag dinsdag, om half vier werden we bij Dr. S., mijn Oncologe verwacht. Maar laten we even de klok een tweetal uurtjes terugdraaien want toen begon de angst duidelijke vormen aan te nemen, zoals koud angstzweet, bibberen, koortsig gevoel, draaierigheid en het gevoel de lotto weer niet te hebben gewonnen. Dat laatste kennen jullie ongetwijfeld.

Ik had niet veel zin om te vertrekken en alzo het voordeel van de twijfel kwijt te spelen. ‘Je doet aan struisvogelpolitiek’ zei Patricia, ‘ik beken’, zei ik ‘zullen we dan maar vertrekken’. Rijdend in onze zwarte Citroën begaven we ons richting AZ Sint Blasius te Dendermonde, parkeren, tweehonderd meter fitnessen, twee trappen en netjes op tijd om mijn identiteitskaart in de mond van de kioskrobot te schuiven, wat stilzwijgende blabla met de robot waarna hij of zij zeventig centimeter etiketten braakte waarna we beiden richtig wachtzaal stevenden.

Na een kwartiertje kaarten op mijn mobieltje begon ik te stressen, zelfs wat te beven en kon mijn aandacht niet bij het spelletje patience houden waarmee ik de tijd probeerde te doden. Een kleine conversatie met andere wachtenden, over, je raad het al, kanker! Vijftien minuten later mochten we richting verdict. ‘Dag Dokter’ zeiden we in koor waarna ze ons vriendelijk een stoel aanwees.

Een week lang in het ongewisse is toch wel lang Dokter’, ‘Uw huisarts, Dokter Goemaere kon ook de uitslag inkijken en dat had je het resultaat eerder geweten’ vertelde ze ons vriendelijk. Inderdaad, niet echt aan gedacht maar te laat.

Fasten your seatbelt want hier komt mijn uitslag! ‘Op de CT-thorax zijn geen onregelmatigheden te zien, bloedonderzoek idem dito’ zei ze. WOW, wat een fijn gevoel is me dat! We gaven elkaar spontaan een high five. Een mooier kerstcadeau was er voor ons niet te verzinnen.

Verder legde Dokter S. ons de op til staande Folfox behandeling uit, dit is een chemotherapie met verschillende cytostatica en hiervan zal ik acht kuren van telkens veertien dagen moeten ondergaan, het is de meestgebruikte therapie voor endeldarm en dikkedarmkanker. Mijn chemobehandeling start morgen 23 december om 08:30.

Het veertiendaagse schema ziet er als volgt uit:

Dag 1: in het internistisch dagcentrum krijg ik een infuus met Oxaliplatin, een 5-FU bolus injectie, en Rescuvolin (Folinezuur)

  • Dag 2: terug naar het internistisch dagcentrum waar ik een 5-FU bolus injectie en Rescuvolin krijg toegediend.
  • Dag 3: thuis waar een thuisverpleegster mijn chemoinfuser met 5-FU afkoppeld.
  • Dag 4 – 14 rust en herstel.
  • Dag 15 here we go again!

Nota, mijn chemoinfuser met 5-FU blijft dag en nacht aangekoppeld tijdens de eerste drie dagen van elke veertiendaagse kuur, deze wordt alleen afgekoppeld om andere geneesmiddelen toe te dienen.

Extra informatie over cytostatica die ik zal toegediend krijgen en wat het inhoud, bron: http://www.apotheek.nl •

Oxaliplatine remt kanker (cytostaticum).

• Bij kanker van de endeldarm of de dikke darm.

• U krijgt het infuus in het ziekenhuis toegediend, meestal 1 maal per 2 weken. Het infuus duurt 2 tot 6 uur.

• Binnen enkele uren na het infuus kan dit medicijn uw zenuwen beschadigen. U merkt dit aan pijn, een doof of tintelend gevoel en kramp in armen of benen. Meestal trekt dit in enkele dagen of weken weer weg.

• Andere bijwerkingen die u meteen merkt zijn: maagpijn, zuurbranden, diarree en misselijkheid. Ook kan de infuusplaats pijnlijk, rood en geïrriteerd raken.

• Binnen enkele weken kunnen voorkomen: bloedarmoede, bloedingen (zoals bloedneuzen) en meer kans op infecties. Verder haaruitval en een pijnlijke mond, tong en keel. Ook kunnen uw nieren minder goed gaan werken. Uw arts zal uw nieren regelmatig controleren. • Vraag advies wat u tegen de bijwerkingen kunt doen. Haren gaan ongeveer een maand na de behandeling weer groeien. • Fluorouracil of 5-FU remt kanker (cytostaticum).

• Als infuus bij borstkanker, kanker van slokdarm, maag, darmen, alvleesklier, lever, baarmoeder, eierstokken, vagina, blaas, huid en hersenen. De crème bij kanker van de huid of aandoeningen die later in kanker kunnen overgaan, zoals bij de huidaandoening actinische keratose. • Injectie of infuus: u krijgt dit in het ziekenhuis toegediend.

• Bijwerkingen van de injectie of het infuus die u meteen merkt zijn: misselijkheid, braken, diarree en verlies van eetlust.

• Bijwerkingen van de injectie of het infuus na enkele dagen of weken: verhoogde kans op infecties en bloedingen (zoals bloedneuzen). Ook pijnlijke, rode en gezwollen handen en voeten. Ze kunnen tintelen of doof aanvoelen. Waarschuw uw arts als u dit merkt. Verder: pijnlijke mond, tong of keel, benauwdheid en haaruitval.

• Rescuvolin of folinezuur wordt voorgeschreven om het effect te versterken van medicijnen tegen kanker.

Verder lezen: NR 178

Reacties

Populaire posts van deze blog

Na mijn ingreep

De dag van mijn echografie onderzoek

Operatie