Chemo infuser loopt niet

Geplaatst door Jos za, oktober 31, 2015 12:23:21

Deze morgen geconstateerd dat mijn chemo infusor – het plastieken containertje met de cytostatica – blijkbaar niet goed is aangesloten op mijn poortkatheder, er zit namelijk nog even veel cytostatica in als voorbije maandag bij het aankoppelen. Dit zou betekenen dat ik deze week geen chemo heb gekregen! De geschatte vijf procent welk de cytostatica bijdraagt aan de radiotherapie is dus nihil geweest voor deze week.

 

Ik ga in de toekomst de inhoud van het flesje elke dag opvolgen want anders zal er van genezen niet veel in huis komen vermoed ik. Dit geldt zeker voor mijn binnen vijf weken te starten vier maanden durende chemotherapie.

Deze foto geeft jullie een beter idee waar de Port-A-Cath is geplaatst en hoe een chemo infuser eruitziet.

In het flesje zie je een opgeblazen ballonetje dat druk zet op het binnenste rubberen buisje dat gevuld is met cytostatica en deze zo druppelsgewijs via een dun plastieken darmpje richting poortkatheder verplaatst. Het is zo berekend dat de container leeg is na zeven dagen.

Cytostatica betekend niets anders dan chemo!

Cytostatica, wat extra duiding:

“Een cytostaticum (meervoud cytostatica) is een medicijn dat gebruikt wordt bij de behandeling van kanker. Een cytostaticum beoogt de deling van cellen te stoppen (cytos = cel; stasis = stilstand). De werking berust over het algemeen op het ingrijpen op de chemische reacties in de cel die nodig zijn voor de celdeling (mitose). Hierbij worden vooral snelgroeiende cellen beschadigd. Aangezien de tumorcellen gekenmerkt worden door een versnelde celdeling, vaak in combinatie met een beschadigd celreparatie-mechanisme, zijn ze een stuk gevoeliger voor de cytostatica dan gezonde cellen. Dit onderscheid maakt behandeling met deze in feite zeer toxische stoffen mogelijk.”

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemotherapie

Verder lezen: Drie dagen extra bestraling?

Reacties

Populaire posts van deze blog

De dag van mijn echografie onderzoek

Na mijn ingreep

Operatie