Weinig goesting

 Geplaatst door Jos wo, november 25, 2015 16:17:36

Met weinig goesting stond ik voor één van onze twee lavabo’s, nog drie kwartier om me wat te wassen, aankleden en dan naar het Sint Blasius rijden voor een geplande consultatie bij mijn oncologe, Dr. S. Het verkeer verliep vlot en in een mum van tijd waren we een parkeerplaatsje aan het zoeken op de overvolle parking van het ziekenhuis.

Op naar de inkomhal, Identiteitskaart in één van de vier digitale aanmeldingskiosken steken, alle gegevens nog juist?, afspraak met dokter S.?, ik bevestigde telkens en de printer braakte een 75 cm lange strook etiketten. Gang zeventig volgen, lazen we op het eerste etiket, alsof we dat nog niet wisten, we zijn hier – bijna – kind aan huis.

In de wachtzaal van gang zeventig proberen we via het aanwezige wifi signaal een verbinding te maken doch zonder resultaat. We geraakten niet op het netwerk, we borgen onze mobieltjes dan maar weer op. Ik ging de verveling te lijf door wat naar de andere patiënten te staren. ‘Wie zou er nog voor ons zijn’ zei ik zachtjes tegen Patricia, ‘ik weet het ook niet’ zei ze. Afijn, jullie herkennen zulke fijne wachtkamer conversaties ook wel, saaier dan saai!

Twintig minuten later was het de beurt aan Mr. jos en wij binnen. ‘Dag dokter’ zeiden we, terwijl ze ons hartelijk de hand schudde, ‘zet jullie en hoe is het geweest?’ vroeg ze. ‘Goed maar huh’ zei ik waarop ze repliceerde met ‘als het goed is moet je het ook zeggen hé’. Ik bekende schuld en zei dat het goed met me ging zo kort na mijn laatste bestraling. ‘En met de stoelgang’ vroeg ze. ‘Valt me ook zeer goed mee dokter, het is nu ongeveer zoals het was voor mijn radiotherapie begon’. Ze zei ons dat een herstelperiode van zes tot acht weken wel een must is alvorens de chemotherapie van start kan gaan.

‘Ook bijkomende onderzoeken zijn nog nodig’ zei ze. Ik vroeg haar ‘welke onderzoeken er dan nog nodig zijn in dit stadium van mijn behandeling’. ‘Een CT-scan abdomen en een bloedonderzoek’ zei ze, waarop ik inpikte met de vraag of dat opnieuw zulke CT-scan is als ik heb moeten ondergaan de dag na mij coloscopie onderzoek. Ik zei haar ook dat ik toen, voor die bewuste CT-scan, niet op de hoogte was van de werkwijze en dat toen allesbehalve leuk vond. ‘In feite kunnen we de CT-scan abdomen voorlopig wel vervangen door een – CT-scan Thorax van de bovenbuik – welke geen pijn veroorzaakt en waarmee er geen lavement nodig is. Ook een bloedonderzoek waar we je bloedwaarden en tumormarker controleren’ zei ze is nodig.

Nota: bij een CT-scan Thorax wordt er in mijn geval gezocht naar eventuele uitzaaiingen, o.a. in lever en of longen.

We namen afscheid van Dr. S. en begaven ons naar de dienst radiologie voor een – CT-scan Thorax – afspraak welke op 15 december zal plaatsvinden. Ook het bloedonderzoek zal op die dag plaatsvinden.

Mijn volgende afspraak met Dr S. is gepland op 22 december waarbij ik hoop dat alles in orde is, geen uitzaaiingen en bloedwaarden oké. Wanneer alles in orde blijkt kan mijn chemotherapie starten. Hoe sneller hoe liever. Jullie reacties zijn meer dan welkom!

Lees verder: kind samen met het badwater weggegooid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Na mijn ingreep

De dag van mijn echografie onderzoek

Operatie