Week 1 bijna een feit

Geplaatst door Jos za, oktober 10, 2015 12:12:32

Maandag 12 oktober, ga ik mijn 2de week chemo en radiotherapie in. Mijn bijwerkingen tot nog toe zijn te verwaarlozen. Wel moe en problemen met inslapen na een nachtelijk toiletbezoek. Maar ja, er moet nu éénmaal veel gedronken worden om mijn chemo afvalstoffen zo snel mogelijk af te voeren. Ook ben ik -weeral- geconstipeerd, heeft mijn chemo behandeling daar iets mee te zien of zijn het nog steeds de ongemakken van mijn operatie? De bestraling is ook een lastig iets, steeds op en af naar Aalst. Ik bespeur daar op de dienst Radiologie ook niet veel gemoedelijkheid -heb het gevoel een nummer zoveel te zijn. Wat natuurlijk ook zo is vermits ik maar één van de vele ben die deel uitmaakt van een groot leger kankerpatiënten.

Ook heb ik elke week een afspraak bij Anneleen, mijn diëtiste, daar kwam ik wel buiten met een fijn gevoel, een zeer sympathieke dame. Volgens Anneleen is het zeer belangrijk om mijn gewicht goed op peil te houden, nu gewicht verliezen betekent geen vet afname maar spiermassa verlies. Nu maandag wordt mijn chemo infuser vervangen in de afdeling Oncologie van het ziekenhuis. Het gaat er zeer vriendelijk aan toe. ik zou zelf durven zeggen gezellig.

Foto: Soortgelijk bestraling toestel om u een idee te geven

Hoe werkt radiotherapie?

Bron: UZ Leuven

Alle menselijke weefsels bestaan uit cellen. Die kunnen zich delen als dat nodig is, bijvoorbeeld om oude of beschadigde cellen te vervangen. Als die celdeling ontregeld is en cellen zich ongeremd gaan delen, kan er een gezwel ontstaan. Een gezwel (tumor) kan goedaardig of kwaadaardig zijn. Een kwaadaardige tumor, ofwel kanker, kan ingroeien in de omringende gezonde weefsels en kan zo ook uitzaaiingen of metastasen veroorzaken. Radioactieve stralen doden of beschadigen cellen in het lichaam.

Kankercellen zijn gevoeliger voor straling dan gezonde cellen. Gezonde cellen kunnen beter herstellen van lichte stralingsschade dan kankercellen. Bij een bestralingsbehandeling moet de stralingsdosis in het gezwel hoog genoeg zijn, terwijl de bestraling van de omliggende gezonde weefsels zo laag mogelijk moet blijven om ze maximaal te beschermen. Op die manier worden de normale of gezonde cellen zo weinig mogelijk beschadigd en herstellen ze zich nadien gemakkelijk, terwijl de kwaadaardige cellen vernietigd worden. Het is belangrijk om een aangepaste bestralingstechniek te kiezen door de juiste energie of sterkte van de stralen te kiezen en door één of meerdere bestralingsvelden te gebruiken vanuit verschillende bestralingshoeken. Door afzonderlijke bestralingen van enkele minuten, meerdere keren per week te geven, worden tumorcellen effectief beschadigd en krijgt het gezonde weefsel de kans zich te herstellen. Radioactieve straling kan je niet zien, ruiken of voelen. Bestraald worden doet géén pijn. Ten slotte is het goed om te weten dat u na de bestralingen zelf niet radioactief geworden bent en dat u gewoon met iedereen kunt omgaan.”

 

Start tweede week therapie

6 weken Radio & Chemo therapie

Geplaatst door Jos ma, oktober 12, 2015 23:53:43

Ik ben de tweede week ingegaan van de 5 weken durende bestraling en chemo therapie. 100% bestraling op 5 weken is 20% bestraling per week, of 4% per dag straling. Dus ik heb nu vandaag maandag 24% straling gekregen en moet dus nog 76% radio therapie ondergaan. Deze procenten zijn mijn eigen kijk op de vijf weken van bestraling / chemo kuur. Tot nu gaat de chemo vlot zonder al te veel bijwerkingen. Na het afkoppelen van de infusor aan de Port-a-Cath heb ik in het oncologisch dagcentrum kunnen genieten van een heerlijke douche, 2 uur later deed het me nog deugd. Ook hebben we de diëtiste gezien i.v.m. mijn veranderde stoelgang maar zoals je onderaan kan lezen heeft het niets met mijn eetpatroon te zien maar alles met de radio therapie.

De komende 6 weken zal wat ik blijkbaar verkeerdelijk constipatie noemde naar alle waarschijnlijk verergeren. Door de bestraling van mijn endeldarm krijg ik spasmen. Vergelijkbaar met het prikkelbaar darmsyndroom maar dan alleen op het bestraalde gedeelte endeldarm. Bekijk het zo, mijn dikke darm werkt min of meer normaal maar de endeldarm gaat zijn eigen ongecontroleerde gangetje. Conclusie is dat mijn stoelgang niet verder wordt door gedrukt en er van constipatie geen sprake is. Bij een constipatie is er een obstakel.

Lees verder Vierenveertig procent

Reacties

Populaire posts van deze blog

De dag van mijn echografie onderzoek

Na mijn ingreep

Operatie